الفصل الثالث عشر
لا ترحلي
..............
أتي أدهم مسرعاً ليري ماحدث وجد ديما
تجلس بجانب ماجده تبكي بشده
وتقول ماما حبيبتي ردي عليا
أدهم(بخضه):إيه اللي حصل
ديما(ببكاء):مش وقته يلا والنبي ناخدها
ع المستشفي
حمل أدهم ماجده والدماء تتساقط منها
وديما وراءهم ثم إنطلق مسرعاً
بسيارته ناحية المستشفي الفرنساوي
وتحدث مع والدته علي الهاتف
أخبرها بما حدث
فأخبرته أنها ستخبر أمجد
ليأتي بها علي الفور
خارج غرفة العمليات
كانت تبكي بشده وإزداد كرهها
لهذا الرجل(محمود) هي متأكده
أنه هو من فعل بوالدتها الحبيبه
هذا ماذا تفعل بدونها ؟؟؟؟
كانت تبكي بشده وتدعو الله
أن يشفي والدتها
فقد تأخر الطبيب كثيراً
لا تعلم ما هذا التأخير
فهي مجرد كدمه في الرأس
لا شئ أكثر
إقترب منها أدهم
أدهم:ديما أرجوكي إهدي
ديما(تبكي بشده):مش قادره بجد لو جرالها
حاجه مش هسامح نفسي أني نزلت
وسبتها
أدهم(وهو يملس علي شعرها):خير إن شاء الله
ديما:أنا مش عارفه هما ليه إتأخروا كدا
دي مجرد خبطه في الراس يعني
أدهم أنت الدكتور قالك حاجه ومش
عايز تقولي؟؟؟
أدهم:لا والله يا ديما معرفش حاجه إهدي أرجوكي
وهنا وصلت كوثر ومعها أمجد
تقدمت كوثر ناحية ديما وإحتضنتها
بشده
كوثر:إيه اللي حصل يا حبيبتي
ديما:محمود بيه هو السبب
كوثر:طيب طيب إهدي يا حبيبتي
أمجد وقف جانباً مع صديقه
أمجد:هو إيه اللي حصل
أدهم:معرفش والله كل اللي أعرفه
أن ديما شافت حاجه وبعدين
طلعت جري من العربيه
ع البيت ولقت مامتها واقعه في الارض
ودماغها متعوره
أمجد:متعرفش هي شافت مين ولا إيه؟؟
أدهم:ولا أي حاجه
وهنا خرج الطبيب من الغرفه
جرت عليه ديما بلهفه والباقين
ديما(بلهفه):ها يا دكتور ماما كويسه صح؟؟
الطبيب:والله مش عارف أقولك إيه
أنتي مكنتيش تعرفي؟؟
ديما(بحذر):أعرف إيه؟؟
الطبيب:والدتك عندها كنسر بقالها
كتير أوووي وللأسف
المرض إنتشر في جسمها
كله والخبطه دي هي اللي خلتنا
نعرف وبسببها جالها نزيف
كل اللي نقدر نعمله دلوقتي
اننا ندعيلها أن ربنا يريحها
في أسرع وقت
ديما كانت تستمع إلي هذه الكلمات
وهي غير متسوعبه أي شئ
كانت في حالة ذهول تام
أحقا ستذهبين وتتركيني يا أمي؟؟؟
إذن لماذ أعيش وانتي
لستِ في حياتي
فحياتي لن يعد لها أي معني بعد رحيلك
ثم سقطت مغشياً عليها فور سماعها لهذه الطعنات
التي إخترقت صدرها ببطء
لماذا كلما أرادت أن
تعيش حياة هادئه تخسر كل ما لديها؟؟؟

حملها أدهم سريعا ووضعوها
في غرفه وأعطوها حقنه مهدئه
أما أدهم فكان هو أيضا مذهولاً مما قيل
فلم يكن يعلم شئ ولكن
كوثر كانت تعلم كل شئ
كان يجلس بجانب زوجته ينظر إلي
وجهها المتورم من كثرة البكاء
لأول مره في حياته يراها ضعيفه
تبكي بهذا الشكل
لم تحاول أن تخفي دموعها
مثلما كانت تفعل من قبل
حتي دخلت عليه والدته
كوثر(بصوت هامس):عامله إيه دلوقتي؟؟
أدهم:الحمد لله الحقنه خلتها تنام شويه
كوثر:طيب تعالي بره عايزاك شويه
أدهم:حاضر
قبل رأس ديما ثم نظر لها نظر أخيره
وذهب مع والدته
كوثر(بتوتر):أنا كنت عايزه أقولك....
أدهم(مقاطعا):أنتي كنتي عارفه صح؟؟؟
كوثر:بصراحه أه
أدهم(بضيق):طيب ليه مقولتيش يا ماما؟؟
كوثر:لأني وعدت ماجده أني مقولش حاجه لديما
وهي كانت خايفه علي ديما
أدهم:طب أنتي متعرفيش
إيه اللي حصل؟؟
كوثر(بتعجب):هو أنت مش كنت معاها
أدهم:أيوه بس معرفش إيه اللي حصل
لانها سبقتني لفوق
كوثر:كل اللي قالته أن باباها هو السبب
أدهم(بتعجب):باباها إزاي يعني
أنا مش فاهم؟؟
كوثر:هقولك بعدين بس المهم دلوقتي
تعالي نطمن علي ماجده فاقت ولا لسه؟؟
أدهم:طيب
وذهب أدهم مع والدته ليطمئنا علي
ماجده ثم دخلت
كوثر لغرفة ماجده وعاد أدهم لغرفة ديما
في غرفة ماجده لم تكن فاقت بعد
جلست كوثر بجانبها وأمسكت بالمصحف
وظلت تقرأ فيه
أما أدهم دخل الغرفة علي زوجته الحبيبه
وجدها تتململ في مكانها
والدموع متحجره في عيناها
شعر أنها ستستيقظ ذهب بجانبها
ديما(بصوت ضعيف):ماما متسبنيش ياماما
أنتي وعدتيني صح؟؟
أدهم(كاد أن يبكي...وضع يده علي يدها):ديما حبيبتي
فوقي...ديما
ديما(تضغط علي يده):ماما؟؟؟؟
أدهم(هزها برفق):ديما فوقي
ديما(تفتح عينها ببطء...تبكي):أدهم؟؟ماما يا أدهم
أرجوك يا أدهم لو بتحبني عايزه أشوفها
أدهم(بصوت حاني):ديما حبيبتي إهدي بس
ديما:وبالله عليك يا أدهم وديني ليها
أدهم(أمسك يدها):حاضر يا حبيبتي بس إهدي الأول
عشان أوديكي ماشي؟؟؟
ديما(وهي تمسح دموعها):خلاص سكت أهه هتوديني بقي
أدهم:أنتي كويسه؟؟؟
ديما:كويسه والله وديني ليها بقي
أدهم:ماشي يا حبيبتي
أسندها أدهم ووضعها علي كرسي
بالقرب من السرير
ثم ذهبا سوياً إلي غرفة والدتها

علي الجانب الآخر كانت ماجده
تتكلم بصوت ضعيف جدا
يكاد أن يصل إلي مسامع كوثر
ماجده(بصوت ضعيف):ديما حبيبتي خلي بالك من نفسك
كوثر:ماجده أنتي فوقتي؟؟؟
أنا كوثر
ماجده(نفس الصوت):كوثر؟؟ديما يا كوثر خلي بالك من ها
كوثر:في عنيا قومي أنتي بالسلامه
بس
ماجده:خلاص مفيش وقت أنا عايزه أدهم الأول
وبعدين ديما
كوثر(وهي تبكي):حاضر حاضر هجيبهم
وخرجت كوثر وجدت أدهم وديما
قادمين
ديما(بلهفه):ماما فاقت يا طنط؟؟
كوثر:أيوه يا حبيبتي بس هيا عايزه أدهم الأول
ديما(بخيبة أمل):هي مش عايزاني؟؟
كوثر(إحتضنتها):لا يا حبيبتي إزاي؟؟هي
بس هتقول لأدهم حاجه وأنتي تدخلي ع طول
أدهم(أمسك بيد ديما ثم قبلها):مش هتأخر يا حبيبتي
ديما:ماشي
دخل أدهم علي ماجده
وجدها تبتسم له إقترب منها
وأمسك يدها
أدهم:حمد الله علي السلامه يا طنط
ماجده:الله يسلمك يا أدهم
إسمعني يا أدهم كويس أوووي
أدهم:إتفضلي يا طنط
ماجده:ديما يابني دلوقتي ملهاش حد غيركو
أنا عارفه أنها متمرده وصعب التعامل معاها
بس باباها السبب ديما شافت أسوأ
صورة للراجل فيه إتعذبت معاه كتير أووووي
وكل ده بسببي أنا كنت كل حاجه ليها
في الدنيا
محمود كان كل ما ييجي يضربني كانت هيا
بتاخد كل الضرب بدالي ديما كانت بتقف
في صفي أتأذت كتيييييييييير أووي
تعبت وزهقت إتعلمت تخفي ضعفها
وعمر دموعها ما نزلت قدام أي حد
لأنها دايما بتحب تبان قويه
أرجووووك يا أدهم أصبر عليها
أوعدني أنك متسيبهاش ثانيه
وإستحملها عشان خاطري
هي محتاجه الإحتواء
حاجه أخيره يا أدهم
أدهم بابا ديما كان بياخد كل فلوسي مني
مبيسبش معايا حاجه أبداً
لكن أنا عندي أرض في الساحل الشمالي
مساحتها كبيره أوووي كل أوراقها مع مامتك
أنا عايزاك تبيعها وتدي كل حاجه لديما
أرجوك يابني
كانت ماجده تقول هذا الكلام وهي تبكي بشده
كاد أدهم أن يبكي مما قالته ثم تماسك
أدهم:ديما في عنيا وأوعدك مش هسيبها لحظه واحده
وهقف جنبها لحد أخر يوم في عمري وبعدين إيه الكلام
اللي بتقوليه ده ياطنط ديما
مصاريفها وحاجتها كلها مسئوله مني أنا
ماجده:أرجوك يا أدهم دي الحاجه الوحيده
اللي عايزه أسيبها لبنتي
إن شاء الله ماتبيعهاش بس خليها
يمكن تحتاجها
أرجوك يا أدهم متتعبنيش
أدهم:خلاص يا طنط حاضر هنفذ كل حاجه
ماجده:ربنا يخليك ممكن أشوفها مره أخيره
أدهم(قبلها من رأسها):حاضر يا طنط
خرج أدهم من الغرفه محاولاً إخفاء دموعه
ثم نظر إلي ديما التي جرت عليه بلهفه
ديما:أدهم أدخلها صح؟؟؟
أدهم(أمسك يدها):أيوه يا حبيبتي أدخلي

دخلت ديما لغرفة والدتها
ثم جرت عليها وهي تبكي بشده
ديما:ماما حبيبتي ليه مقولتليش يا ماما ليه؟؟
ماجده(تحتضنها):متعيطيش يا حبيبتي
عشان خاطري يا ديما أنا عملت كل ده عشانك
ديما إسمعيني كويس
ديما:إتفضلي
ماجده:خلي بالك من نفسك كويس
وأصبري علي أدهم وأديله فرصه
هو الوحيد اللي هيكون واقف معاكي
وإبعدي عن أبوكي ملكيش دعوه بيه أبداً
ديما(بعصبيه):هو السبب في اللي أنتي فيه
أنا هوديه في داهيه
ماجده:يا بنتي أرجوكي إسمعي كلامي
ديما:لازم تقولي هو كان عندك بيعمل إيه؟؟
ماجده:إوعديني الأول أنك تبعدي عنه
وأدهم هيحميكي منه صدقيني
ديما:أوعدك أني هبعد عنه بس
أنا مش محتاجه حمايه من حد
أنا أقدر أحمي نفسي كويس
ماجده:ديما متتعبيش قلبي
حرام عليكي
ديما(وهي تبكي):خلاص أنا أسفه
بس بالله عليكي متزعليش
ماجده:طيب بطلي عياط
ديما:أوعدك أني هدي لأدهم فرصه
بس متزعليش مني وقوليلي محمود بيه
كان عايز إيه؟؟
ماجده(بنظرة حزن:فلووووووس
ديما:تاني؟؟؟؟؟؟؟
وطبعا رفضتي وعشان كدا ضربك؟؟
ماجده:خلاص بقي متتكلميش ف الموضوع
ثم زاغ بصرها قليلاً
وقالت أشهد أن لاإله إلا الله
وأشهد أن محمد رسول الله
ثم غابت ماجده عن الحياة
تاركه ديما وحيده لا تعلم ماذا تفعل
فقد كانت والدتها تعطيها القوه
ماذا أنتي فاعلة يا ديما؟؟؟
لما تركتيني أمي لا ترحلي
ديما(تصرخ بشده):مامااااااااااا ردي عليا
ماما أنتي نايمه صح؟؟؟ماماااااااااااااا
والنبي ردي ماما بالله عليكي ردي
هنا سمع أدهم صوت ديما ودخل هو والطبيب
ووالدته
عندما وجد الدكتور أن ماجده فارقت الحياة
غط وجهها ولكن ديما ظلت تصرخ في وجهه
ديما(بعصبيه):انت بتغطي وشها ليه
ماما نايمه مش كدا يا أدهم قله؟؟
أدهم(أخذها في أحضانه بشده):إهدي يا ديما
ده قضاء وقدر
ديما:سابتني ليه هي عارفه أني مليش غيرها
أدهم(وهو يبكي):بالله عليكي إهدي
ظلت تبكي وتصرخ حتي غابت
عن الوعي مره آخري
__________________
لا ترحلي أمي
أنا من دونك لا شئ
أنا لا أشعر بالحياه من دونك
أنا أتنفس الهواء لانكِ معي فقط
لا تتركيني في هذا العالم الباهت
لا تتركيني ليس لي أحد سواكِ
هل نسيتِ الوعد بأنكِ لن تتركيني؟؟؟
إذا رحلتِ ماذا أنا فاعله؟؟
كيف أعيش ونبض قلبي متوقف
كيف أعيش والهواء الذي أتنفسه
ذهب بعيداً عني؟؟
كيف أعيش وأنتِ لستِ بجانبي؟؟
كيف.......ليس للحياه قيمه
بدونك حبيبتي
لا ترحلي
____________