#الجزء_10
،واخذت هدي تتلو بعض ايات الرقوة الشرعيه عليها ،الي ان غلبها النعاس في حضن هدي ،فاسندتها علي سريرها واطفئت النور وخرجت ....
**************************
ذهب الي غرفته بعد ان وجد جدته نائمه لانه تاخر عليها ، فقام بتغير ملابسه ،وجلس علي السرير ممتدا عليه عاري الصدر مرتديا بنطال للنوم ،واخذ ينفس سيجارة ويفكر مع ابتسامه سعادة لا تغيب عن وجه ، كيف حدث واحببتها الي هذه الدرجه ،كيف اكون سعيدا لمجرد رؤايتها فقط ،اخذ يفكر ويفكر ماذا سيفعل ليجعها تحبه لانه لم يتعود ابدا علي ان يتساهل او يفرط في شيء يحبه ،ان غروره صنع منه شخص متملكا..
الي ان تقاطع شرود جدته رقيه ، لتدق الباب ويأذن لها بالدخول ،بعد ان اطفأه السيجارة..
رقيه : ايه دا يا امجد انتا لسه صاحي
امجد : انتي يا نينه اللي لسه صاحيه
رقيه : الفجر أذن فصحيت اصليه قبل ميروح مني ، وبعدين ايه كميه السجاير اللي شربتها دي ، ايه اللي شغل بالك خلاك متحسش بنفسك وتدخن دا كله..
وجد امجد جدته عصبيه اثر ما فعله فخشي اخبارها بانها جميله فيؤدي هذا الي ان الجدة تكرها وتمقتها ..
امجد بتوتر: شغل ، مشاكل في الشغل يا نينه متشغليل نفسك ،وبعدين خلاص مش هشرب تاني انهاردة يلا روحي صلي وادعيلي وانا هاروح اصلي
رقيه : حاضر ياحبيبي ، وبعدين البس حاجه ، واهتم بنفسك كدا مش خايف لتمرض..
امجد : حاضر يا نينه، انتي تؤمري
**************************
شوقي : هي نامت خلاص ولا لسه صاحيه
هدي :لاء ، نامت وغطيتها كمان
شوقي بعطف : طيب ابقي خلي بالك منها
هدي : دي في عنيا ، عن اذنك يا بيه
وتتركه وتذهب لغرفتها ، ليدق باب غرفتها شخص
فتأذن له بالدخول ليعلن عنها..
نبيله بأسف : أنا اسفه ،انا محستش بنفسي كنت خايفه علي ابني
هدي برزانه : محصلش حاجه يا هانم
نبيله :يعني مش مديقه يعني
هدي : لاء مش مدايقه
نبيله : طب عن اذنك
**************************
في صباح اليوم التالي
هدي : خلاص يابنتي متنزليش انهاردة
جميله بضيق وهي تنظر للمرايه :مش هينفع
هدي : طيب استني شويه ، وانزلي اهو تلاقي حد جه بدل متنزلي بدري اووي كدا
جميله : عايزة انزل قبل ميصحو ، يلا سلام يا احلي هدهد في الدنيا ..
هدي : سلام يا قلب هدي من جوه
**************************
لم تحاول هدي ان تتحدث فيما حدث امس ،أي بمعني اصح لن تعطي جميله لها الوقت للتتحدث ،وذهبت الي عملها مبكرا في تمام الساعه السادسه!حتي لا تتقابل مع والدها صباحا..
ذهبت الي شركه لم يكن احد بها غير رجال الامن بالاسفل وهي بالاعلي في مكتبها تتمد علي اريكتها ،وتتزكر وتفكر فيما حدث بالامس ...
***************************
امجد بعصبيه : انا خارج وسيبها
نرجس (امه): يابني استني نتفاهم
امجد بحدة : نتفاهم علي ايه ،ازاي تعملي كدا ،اذا كنتي فاكرة اني كدا هتحط تحت الامر الواقع فدا مش انا ومش هروح معاكي والمعاد يتلغي ..
ويتركها ويذهب وهو يقول : قال عروسه قال وكمان تتفق وتاخد معاد ،ويعلي صوته ..
امجد بصوت : اتجوزوها انتو
ويركب سيارته بغضب ويسوق ذاهبا الي عمله..
بعد ان ذهب الي الشركه اعلنت الساعه عن موعد السابعه..
بما ان العمل يبدأ من الثامنه فيعلم امجد من عدم وجود موظفين في الشركه ...
امجد لعامل الامن : البوفيه لسه مجاش ،فاعملي كوبايه شاي مظبوطه وبسرعه ..
العامل : اجبهالك فين يا امجد بيه
امجد : تجبهالي في مكتبي ،دا ايه السوال الغريب دا.
العامل : اصل جميله هانم وصلت من شويه فقلت يمكن حضرتك هتروح تقعد عندها في المكتب
امجد باستعراب: جميله جدت المكتب !! بدري اووي
طيب خليهم كوبايتين شاي وهاتهم علي مكتبها..
**************************
طرق باب مكتبها ،وانتظر حتي تأذن له بالدخول ،فاعدلت من جلستها ،واذنت بالدخول ،فوجدها تجلس علي الاريكه ...
امجد : ايه يا ست جميله ، ايه اللي جابك بدري كدا مش عويدك..
جميله بابتسامه : صحيت بدري ياسيدي فقلت اروح المكتب بدل مانا قاعدة في اوضتي ،ولتهرب من الموضوع سالته : وانتا جي بدري ليه..
امجد :امي يا ستي
جميله بعدم فهم : طردك من البيت يعني !!
امجد : دي مبتصدق اخد يوم اجازة ،لا دي جيبالي..
ليقاطع كلامه طرق علي باب المكتب ،وبعد ان أذن(بضم الالف) بالدخول ..
عامل(الامن): اتفضلو الشاي
جميله بعد ان قامت من مجلسها : بنفسك يا استاذ ،كتر خيرك ..
عامل (الامن): علي يعني يا فندم ،دا فضلت خيرك
جميله بابتسامه بعد ان اخذت صنيه الشاي : الله يكرمك..
يذهب العامل ويغلق الباب خلفه ،وتضع جميله الصنيه علي المنضدة الموجودة بجانب الاريكه والكرسي اللتان يجلسان عليهما..
امجد : ايه لزمتها تقومي بنفسك تخديها منه
جميله : علشان دا مش شغله ،دا شغلت عامل البوفيه، مش شغل سكيورتي ،كنت عايزة اشرب فنزلت قعدت معاهم وشربت علشان محرجهوش واخليه يعمل شغل مش شغله ..
رأيكم ^^ بئا وانا بردو لسه مخلصتش وعايز تشجيع