#الجزء_4
باسم وهو يرتشف بضع رشفات من العصير : ها
وصال بضيق : قال ورا شغل
باسم يضحك : وهتعملي ايه
وصال : والله مهسيبه ورا ورا
باسم : احبك وانتا مصمم ههههههههههه
***********************
في فيلا شوقي ابو جميله
شوقي : متنسيش معادنا بكرا في شركه المقاولات
جميله : هاجي في المعاد متقلقش
نبيله : حتي علي العشا بتتكلمو في الشغل .انا زهقت منكو
يضحك شوقي : خلاص يا ستي احنا مش قد زعلك ، عايزة اتكلم في ايه وانا اتكلم
ترمقهما جميله بنظرات ضيق وتقول
جميله : الحمد لله ، هخش اوضي جايبه روايه جديدة عايزة اقرأها تصبحو علي خير ..
وتمشي دون ان تستني رد منهم
فينظر لها شوقي بزعل وتنظر له نبيله برضا كانها تقول له اتركها علي راحتها ..
نبيله امرأة ذات العمر40 زوجه شوقي وتعتبر جميله انهازوجة ابيها الكريهه ....
***************************
في شركه سامي ابو امجد ..في الصباح
امجد بلمبالاه : ها .هاعمل ايه دلوقتي
سامي : خلاص زمنهم جايين دلوقتي
امجد : طيب هاروح اتكلم في الموبايل برا مكالمه مهمه وجاي
سامي بحدة : امجد
امجد : والله جاي مش هخلع
*************************
وهو خارج من المكتب يجد فتاتان داخلان عليه
جميله في المقدمه ذاهبه للسركتيرة وهي ممسكه انفها من فوق ناحيه العينين لان راسها بتوجعها..
جميله وهي مازات ممسكه بانفها : عايزة مسكن لو سمحت ضروري دلوقتي
وعليا تنظر لامجد وتبتسم
عليا : ازيك
امجد : الحمد لله
عليا : شكلك مش فاكرني ، انا عليا كنت معاك في الكليه لو تفتكر كعبلتني قبل كدا وضحكت عليا انتا وشلتك ..
امجد وقد بدأ يتذكر فضحك ضحكه عاليه : اهاااا قلبك بلاك اووي لسه فاكرة
في هذه الاثناء كانت جميله تأخذ المسكن وتشرب بعض المياه .
فتقف وبنظرن لبعضهم
امجد ممددا يداه : ازيك
جميله وهي تعرفه ولكن تظهرت انها لا تتذكر : الحمد لله اهلا بيك بابا خمس دقايق وجي
امجد : ياخد وقته دي الشركه شركته
جميله بجديه : تمام عن اذنك
وتدخل عليا وجميله المكتب ويستقبلهم سامي وبعد قليل انضم اليهم شوقي والمحامي ...
قامت عليا ووزعت علهم اوراق وتحدثت جميله قائله
جميله : دا عقد الشراكه الجديد
سامي : الجديد !!ازاي يعني مش فاهم
جميله : يعني بدل 50 في الميه دي هيبقي الشراكه اللي بينا 51 و49 في الميه ..
سامي : وطبعا واضح من كلامك انكو انتو 51 في الميه ..
جميله : بالظبط..
سامي : وايه اللي يخليني اوافق
جميله بكل ثقه : علشان انتو اللي محتاجينا مش احنا.
سامي : ازاي يعني
جميله : معندكش سيوله ومش الشركه دي بس دا الشركات كلها دا غير ان الشركه دي بتخسر اساسا.
امجد بتريقه : شكلك دفعتي كتير علي الكلمتين دول .
عندما قال ذلك كانت تنظر الي اوراق العقد فلحظات من الصمت ثم نظرت اليه لتجده ناظرا لها ..
جميله : السوق كله عارف الكلام دا ..
سامي معقبا : شركتا من احسن....
تقاطعه جميله قائله : كانت
امجد : نعم
جميله : شركتكو كانت من احسن شركات المقاوله وكان بردو ليها اسم دلوقتي انزل السوق واسال عنها هتسمع انها شركه هتعلن افلاسها ومواعيدها مش منتظمه .محدش فاكرة انها كاانت من احسن شركات المقاوله ، وكان دي دلوقتي ملهاش لازمه..
امجد : اقطع دراعي ان كنتي متكلفه كتير ف الموضوع دا ..
جميله ناظره لسامي : حضرتك لو عايز تراجع العقد او تتناقش احنا موجدين دلوقتي وتقدر تتناقش في مكتب حضرتك مع المحامي بتاعك ..علشان لو مشينا معتقدش انو هيبقي في وقت نيجي تاني ..
سامي : طب تمام ، عشر دقايق نتناقش عقبال متشربو قهودتكم
جميله بكل ثقه : خدو وقتكم..
*********************
في المكتب الاخر
سامي : هنعمل ايه
المحامي: مفيش حل غير الموافقه ، ونحط في الاعتبار انهم قايلين مبلغ مش هنلاقيه تاني ..
سامي : بس كدا هما اللي هيبقو المسئولين
المحامي: مهو مفيش حل غير كدا يا سامي بيه
امجد :عندي الحل
سامي : ايه هو
امجد : سبلي الشركه 6 شهور وهرجعهالك احسن من الاول..
المحامي: مينفعش
امجد : طب 3 شهور
المحامي : مينفعش بردو
امجد : في ايه يا استاذ انتا معانا ولا معاهم
المحامي : انا مع مصلحه الشركات كلها مش الشركه دي بس
سامي : وهو كذلك هوافق ..
**********************
وعلي الجانب الاخر وفي هذه الاثناء
شوقي بحدة : مقلتيش ليه انك غيرتي العقد
جميله : مجتش مناسبه دي حصلت في اخر لحظه .
شوقي بحدة : لو اتكررت تاني...
تقاطعه جميله : هبقي اقولك بعد كدا
وتبتسم ابتسامه كانها تخبره بان يصمت
*******************
ياتي اليهم سامي وامجد والمحامي
جميله بكل ثقه : ها نقول مبروك
سامي :ايوة ،مش هنلاقي احسن منكو
شوقي : ولا احنا
وبعد ان امضو العقد ،
سامي : احنا مجهزين المكتب اللي هتيجو تقعدو فيه
جميله : هو يعتبر هيبقي بتاعي انا زي ما بابا اتفق معاك..
امجد بتريقه : كويس مرجعتوش ف كلامكو في دا كمان
لم تنظر له جميله كانها تخبره بانها لا تهتم بوجوده من الاساس..
رأيكم بئا :(