#الجزء_2
تمر الايام وفي يوم في فيلا سامي ابو امجد
امجد : اهو جيت بدري علشان متقوليش بنساكي
تيته رقيه : شاطر يا ميجو ، ربنا ميحرمنيش منك ..
كانت الجدة العجوز قعيدة علي كرسي متحرك اثر حادث قديم وكان الاقرب الي قلبها هو امجد لانهم اعز الاصدقاء رغم فرق السن
تيته رقيه : ها غلست انهاردة علي مين لسه علي البنت دي ولا غيرت
امجد : لاء البنت دي محضرها مفاجاة هتخرج من عنيها ..فمهدي اللعب علشان مش عايز حد يتعود عليا ..
تيته رقيه : ربنا يهديك يابني
امجد مازحا : انا مش ابنك انا ابن ابنك ..جالك زهايمر ولا ايه يا نينه..
تضحك الجدة ويكملو الامسيه معا ..
********************
يأتي يوم التخرج كانت تجلس جميله مع صديقه جديدة لها اسمها عليا الي ان نادتها نورا..
نورا : جميله متيجي تقعدي معايا
جميله تستأذن من عليا وتذهب معاهاا
جميله : شوفي عايزة نتصور صور كتير مع بعض ..
نورا : ماشي يلا
********************
باسم : ايه يا معلم غيرت رايك ولا ايه
امجد بتردد : عادي مش فارقه معايا
باسم ليغيظه : ايه يا جدع شكلك وقعت
امجد بغيظ : اقع في مين في دي !!
باسم : ايوة ف دي والدليل انك مش راضي تعمل اللي اتفقت عليه ..
امجد : طب شوف اللي هيحصل دا ..
يذهب امجد علي مقربه لجميله ويجمع اصحابه ليشاهدو هذا ...
امجد بصوت عالي : انتي يا بت انتي
فتنظر جميع الفتايات اليه بما فيهم جميله ، فتلاحظ جميله انه ينظر لها ..
جميله باستغراب : انتا بتكلمني انا
امجد : اومال هكون بكلم مين يعني خيالك ..
جميله بعصيبه : وانتا بتعلي صوتك ليه حد قالك عليا طرشه
امجد بنفس نبرة صوته :انا حر واسمعي الكلمتين دول وحطيهم حلقه فودنك ، انا مش عارف متنكه وطالعه فيها علي ايه شايفه كدا الشباب هيتشدو ليكي علي خيبه ايه دانتي لا شكل ولا جمال وكل شاب شافك قبل كدا بيبقي واخد عنك الفكرة دي واحدة مقعدة ومغروره وطالعه فيها كمان يابنتي دول بيشتموكي من وراكي وانتي بئا بتمشي واثقه من نفسك اوي مس عارف علي خيبه ايه .عارفه اني لما بعوز اضحك ببص عليكي شخصيه اللي يعرفها يشمئز كدا او اللي يشوفك بيحس انو منظرك مقزز كمان اصلا اي حد يفكر في اللي بتعمليه او اللي بتحاولي تبينيه للناس يقول انك عامله عمله وخايفه حد يعرف شمال يعني .كنت مجهز لسته اقولهالك بس نسيت بصراحه مش بقولك منظرك مقزز بيخلي اي حد ينسي اللي في دماغو عارفه اكبر دليل علي كلامي ايه انو معندكيش غير صاحبه واحدة ومش دايما معاكي كمان .. واحدة زيك المفروض تستخبي ومتظهرش ، اصلا ابوكي ظلمك لما سماكي جميله وامك لما خلفتك اصلا ويضحك ضحك هستيري ويضحك معه اصدقاءه ، والبنات والشابات الذين لقو نفور منها وكانت مع كل كلمه منه تتجمع العبارات في عينيها الي ان خانتها عينيها ونزلت العبارات كالسيول كانت لا تستطيع الكلام كانت تبكي وتنظر الي من حولها من يضحك ووجدت صديقتها تحاول ان تكتم ضحكتها الي ان جرت من امامهم جميعا كانت منهارة وهي تمشي الي ان استوقفتها نورا..
نورا : جميله استني
جميله ببكاء : عايزة ايه مني ، ولا في كلمتين نسيهم وجايه تقولهملي ..
نورا : ياحببتي انا جايلك انتي
جميله بانهيار : وانا مش عايزة حد ولا محتاجه حد ولا عايزاكي تبقي صحبتي تاني انتي مش شبهي ولا عمرك هتبقي شبهي روحي للاصحابك اللي بتحبيهم اللي شبهك
وتتركها وتركض ، وتقف نورا مصدومه مما سمعته ثم تذهب الي اصحابها ..
*********************
في كافيه متجمع كلا من نورا ووصال وامجد واسلام وباسم..
امجد : متفكيها بئا يا نورا خلاص اللي حصل حصل ،ثم ينظر لباسم قائلا: منك لله يا بعيد
باسم : مني لمين ياخويا ، انتو تعملو العمله وتلبسوهالي ..
نورا بحزن شديد : انا خسرت صديقه ..
كانت جمله بسيطه قالتها ولكن اثرت في امجد بشدة وشرد معاها الي ان افاقه باسم قائلا..
باسم بتريقه : ايه يا عم انتا كمان خسرت صديقه مش هتتعوض ابدا ..
امجد ظاهرا بمبالاه : خلاص يا نورا اسبوع وروحي صالحيها ..وبعدين انهاردة اخر يوم عايزين نخرج مش هنقضيها كافيهات ...
*********************
في هذه الاثناء كانت تجلسان معا
جميله : اه الحمد لله بقيت كويسه دلوقتي
عليا : متحطيش الموضوع دا في دماغك خلاص اللي حصل حصل
جميله : انا مش هاروح الكليه دي تاني انا كرهتها اوي ، ومش هاعمل دراسات عليا ولا اي حاجه زي مخططت مش هخشها تاني ابدا ..
عليا محاوله اقناعها : ليه كل دا محدش هيفتكر حاجه
جميله بحدة : انا قررت خلاص وهنفذ ..وبعدين تعبتك معايا شكرا
عليا : خلاص احنا بقينا اصحاب مفيش شكر مبنا
جميله تبتسم لها : طيب انا عايزة اروح خدي رقم تليفوني بئا ونبقي نتكلم مع بعض ..
*********************
رايكم اكمل ولا لاء انا لسه مخلصتش كتابة فيها عموما فكل متشجعوني هكمل بصراحة ^^